Dokumentärtips: The True Cost

Graphics_3322469a

Söndagar är ju den perfekta dagen att dega i soffan med en bok eller film. För alla er som har dessa planer ikväll rekommenderar jag att ni ser dokumentären The True Cost. Den är ju nästan sprillans ny, och jag hade missat att den fanns tillgänglig på svenska Netflix redan, vilket ju är suveränt.

The True Cost handlar om vad modet, och framför allt fast fashion, när det finns 52 säsonger per år istället för gamla hederliga 2 säsonger, gör med människor. Det handlar om dom som jobbar under hemska förhållanden för att sy upp våra slit-och-släng-kläder, men också om några av dom som försöker vända modet till något hållbart och fullt av mänskligt värde. Jag är inte en blödig person, men jag fick tårar i ögonen mer än en gång under filmens gång. Även om den inte tar upp alla miljöproblem modeindustrin orsakar, så känner jag spontant att nästa gång någon frågar varför jag startade Ecosphere så ska jag bara hänvisa till The True Cost.

2 reaktioner på ”Dokumentärtips: The True Cost

    1. Åh, bra att den finns även där! Hoppas den får stor spridning och att den plockas upp även av ex SVT. Verkligen något alla behöver se. Äsch, det finns ju också en del scener med hopp om framtiden i filmen – du får suga i dig lite extra av glädjen i dem helt enkelt! =)

      Gilla

Kommentera

