Sustainable Fashion Guest Post: Linda från NyttForDig

Jag är jätteglad att kunna presentera en fantastisk bloggserie här på Ecosphere, nämligen flera gästbloggare som skriver om hållbart mode ur sin synvinkel! Inläggen kommer vara på antingen svenska eller engelska, och jag hoppas att de kommer inspirera dig och många andra till en mer hållbar garderob på lång sikt! // I am so happy to be able to present an amazing series of guest blog posts here at Ecosphere, i.e. numerous bloggers writing about sustainable fashion from their point of view! The posts will be in either Swedish or English, and I hope that they will inspire you and many more to a more sustainable closet in the long run!

Den här gången är det Linda som gästbloggar om hållbart mode, som annars driver bloggen NyttForDig.  // This guest blog post is from Linda who blogs at NyttForDig.

Här hittar du inlägg #1 & inlägg #2 & inlägg #3 i bloggserien! // Here you can find post #1 & post #2 & post #3 in the blog series.

________________________________________________________________________________

En hållbar modesaga – det var en gång..

 

FullSizeRender

Jag kan stolt säga att jag har rötter i de småländska skogarna. Trots att det går skrönor om att vi är snåla, väljer jag att se oss som att vi ser bättre ekonomiska lösningar. En av de mest kända sagokaraktärerna från denna del av landet är Emil i Lönneberga. Mitt favorit avsnitt är när han besöker marknaden i Katthult. Jag har alltid gillat Emils fynd på auktionen. Han fyndade med hjärtat. Han var inte snål. Han hade ett hållbart tänk när han ropade in spaden till sin mamma. Hon behövde en och han hittade en begagnad åt henne. Kanske var det mitt småländska hjärta som bankade lite extra när jag någon gång på 90-talet hittade en äkta Lusekofta. Jag visste att äkta vara kostade en slant. Det här var ett fynd. Jag minns den väl. Hur materialet kändes, vilka färger den hade och hur den kändes på mig.

Medan sagan tar sig en paus, tar jag mig nu in i klädbranschen. Slit och släng var vardag. För mig var det här en period i livet när det var viktigare att vara rätt, snarare än att tänka rätt. Garderoben fylldes på och jag tröttnade väldigt fort på plaggen. Oftast fick de nya ägare i form av vänner och släktingar.

Under 2008 får vi vårt första barn. Nu rullar sagan igång igen. Återigen hamnar jag i en värld med berg av kläder. Känner att det är hopplöst. Lilla gubben hann ju aldrig använda alla nya plagg. Som tur är började det under den här perioden att droppa in kompisars begagnade barnkläder och livet kändes genast mycket bättre. Det är under denna period som jag verkligen började intressera mig för begreppen hållbarhet och miljövänliga produkter. Livet började att handla om att tänka rätt snarare än att vara rätt.

Under 2010 var det dags för en annan sorts saga. Vårt bröllop. Här krävdes det mycket tankeverksamhet och planering. Återigen öppnades en ny värld av konsumtion. Jag kände mig inte helt bekväm av att bara köpa nytt. Så jag letade hela tiden efter second varor eller andra miljövänliga lösningar. Den röda tråden för bröllopets utseende hade jag klar långt innan bröllopsdagen, så när tillfällen dök upp var det bara att slå till. Vilket resulterade i att jag ett år innan bröllopet, köpte mig en fuskpäls och skor på en av stadens second hand butiker. Jag kan tillägga att klänningen ej var inhandlad vid detta tillfälle.

IMG_8340

Familjelivet rullade sedan på och 2012 föddes vårt andra barn. Behovet av att ha en hobby ökade alltid under föräldraledigheten. Med första barnet hade jag fotat idéer till bröllopet. Nu blev det en blogg – Esthersbord. Här fotade jag mest inredning. Intresset spred sig sakta men säkert över till mer mode. Tillslut kände jag att namnet inte riktigt passade för det jag ville inspirera andra med. Så jag plockade upp en gammal idé och det var så nyttfordig.com och Instagramkontot nyttfordig skapades. ”My view of sustainable fashion & interior”. Här fotar jag mina hållbara inköp sedan hösten 2014.

Hur tänker jag inför mina shoppingrundor? Vad har jag lärt mig under de senaste åren? Nedan kan ni läsa några av mina tankar hur jag bygger upp min garderob.

1. En stark röd tråd underlättar shoppingen. Jag har de senaste åren snöat in på en rockig eller klassisk känsla på plaggen jag väljer.

2. Jag hittar ungefär 80% av min inspiration via sociala media.

3. Jag sparar bilder på stilar jag gillar.

4. Jag har gett upp tanken på att kopiera exakta snittet på de senaste plaggen från kedjorna. Jag utgår från att plaggen skall likna känslan jag vill åt.

5. Jag insåg ganska fort att det var enklast att hitta överdelar på second hand. De enklaste plaggen att börja med är alltså linnen, toppar, skjortor och jackor.

6. Plaggen finner jag sedan via second hand butiker, auktioner eller nya ekologiska produkter.

7. Hållbar konsumtion kräver planering. Att spontan shoppa en partytop till kvällens festligheter en fredag, kan lätt ge panikattacker.

Förändring tar tid. Att bryta mönster tar tid. Det här är en ”never ending story”.

/ Linda

3 reaktioner på ”Sustainable Fashion Guest Post: Linda från NyttForDig

Kommentera

