Sustainable Fashion Guest Post: Moa från Moa Emilia

Jag är jätteglad att kunna presentera en fantastisk bloggserie här på Ecosphere, nämligen flera gästbloggare som skriver om hållbart mode ur sin synvinkel! Inläggen kommer vara på antingen svenska eller engelska, och jag hoppas att de kommer inspirera dig och många andra till en mer hållbar garderob på lång sikt! // I am so happy to be able to present an amazing series of guest blog posts here at Ecosphere, i.e. numerous bloggers writing about sustainable fashion from their point of view! The posts will be in either Swedish or English, and I hope that they will inspire you and many more to a more sustainable closet in the long run!

Den här gången är det Moa som gästbloggar om hållbart mode, som annars driver bloggen Moa Emilia.  // This guest blog post is from Moa who blogs about fashion at Moa Emilia.

Här hittar du inlägg #1 & inlägg #2 i bloggserien! // Here you can find post #1 & post #2 in the blog series.

________________________________________________________________________________

dsc4936_red_552288f7ddf2b3756d5a15f6

Först och främst vill jag bara säga att tanken av att någon läser detta och även andras ord om hållbarhet och vägen mot en bättre värld gör mig både rörd och inspirerad. I det här inlägget hoppas jag på att kunna göra samma sak för någon annan, skapa inspiration.

Jag är Moa. En 19-årig konstnärssjäl som använder olika kreativa rum för att uttrycka mig själv i just kreativitet och för att nå ut till människor genom dessa rum. Det är främst musik och sång som mitt hjärta ligger hos, då jag anser att det är någonting speciellt med kombinationen av text och ljud som gör att mitt uttryck kommer till dess fulla potential och som jag också älskar. I och med en skada är jag dock begränsad i det forumet just nu så jag har lagt stor energi på min blogg som jag driver, som jag också anser vara en ypperlig möjlighet för att uttrycka sig och att nå ut till folk genom.

Min blogg är mitt konstnärliga forum för att uttrycka mig själv genom kreativitet med fokus stil och mode och med en underton av hållbarhet och mänskliga rättigheter. Vad jag menar med underton är att jag försöker att väva in dessa begrepp på ett ganska diskret sätt som gör att det blir mer naturligt för människor att höra dem och som tillslut kommer att vara en självklarhet och ett tankemönster som alltid finns där.

ecosphere

Målet är trots allt att saker och ting inte ska behöva miljömärkas utan att det ska vara en självklarhet att dem är det, med eller utan märkning. Det som inte går inom ramarna för det borde i stället ha märkningen ”Varning! Denna produkt står inte för mänskliga rättigheter eller hållbarhet” tänker jag.

Jag pratar mycket om konst och det är också just det som kläder är men vad konst är till för, det är en definitionsfråga. Idag har kläder blivit en sådan konstform som är till för konsumtion och shopping till stor del och det är det som jag tror att vi måste ändra på. För även om jag gillar tavlor och går in på en vernissage full av dem så köper jag inte alla, utan jag njuter av att kolla på dem. Samma sak gäller kläder för min egen del. Att kolla på visningar, kollektioner, plagg och att inspireras av det räcker gott och väl. Konsumtion är dock något vi aldrig kommer ifrån och som vi också behöver men att inse värdet av det vi konsumerar, hur mycket som är lagom och att tänka på hur det är producerat och vart det kommer ifrån när vi väl konsumerar något är lösningen tror jag.

bloggresume

Basgarderoben (den vi så många pratar om) är faktiskt den allra bästa garderoben. Den är kvalitativ, tidlös och främst av allt, hållbar. Jag har under många år och håller fortfarande på att bygga upp en lagom stor garderob som består av just detta och är kreativ med den mängden i stället. Det går att variera sig på ett oändligt sätt bara genom av att byta ut ett plagg, lägga till en ny accessoar eller använda scarfen på ett annat sätt. Detta är också väldigt kul och som stil tycker jag att en får en väldigt egen prägel på den.

Genom av att sprida ordet vidare och få alla människor att förstå värdet av hållbarhet och informera om vad konsekvenserna blir, vem och vad vi skadar av ett icke långsiktigt tänk kan vi förändra och förbättra hur situationen ser ut idag och hur framtiden kommer att ta form. Oändligt mycket uppskattning och kärlek till er som jobbar för en bättre värld inom alla forum. Djuren, naturen och allt som finns behöver er. Heja!

Hållbarhet är nyckeln.

/Moa

6 reaktioner på ”Sustainable Fashion Guest Post: Moa från Moa Emilia

Kommentera

