Om varför de stora kedjorna aldrig kan bli hållbara

bild

(det här inlägget publicerades också på Ekoenkelt)

Idag möttes jag av nyheten att en stor svensk klädkedja ska börja tillverka alla sina baskläder av ekologisk bomull. Ett bra initiativ, kan man tycka. Men det är inte så enkelt att bli ett ”hållbart modeföretag”, som de stora kedjorna vill påstå. Jag kom genast att tänka på en artikel jag läste för ett tag sedan, som är värd att översättas och bli lite basinformation i det här inlägget. Vill du läsa inlägget i sitt ursprung kan du göra det här.

Hela industrin av ”snabbt mode” jobbar hårt på att få konsumenter att tro att de är hållbara, och de spenderar stora mängder pengar på PR- kampanjer för att visa upp nya försök att bli gröna, såsom ekologiska eller ”naturliga” klädlinjer. Men det är en omöjlighet för de stora kedjorna att vara hållbara – för överkonsumtionen och produktionshastigheten som behövs för att upprätthålla det ”snabba modet” (eng. ”fast fashion”) är i sin grund ohållbart, och alla försök att bevisa motsatsen kan sägas vara greenwashing.

Modeindustrin har många anledningar att gömma sig bakom sina PR- kampanjer, för det händer väldigt många saker bakom kulisserna. Som till exempel att:

1) Snabbt mode är full av giftiga kemikalier och tungmetaller. 

Flera märken och butikskedjor har skrivit under avtal där de åtar sig att reducera mängden tungmetaller i deras kläder, men verkligheten ser inte lika bra ut. Flera av kedjorna fortsätter sälja väskor, skor och bälten med rester av tungmetaller i som är högt över den lagliga mängden. Greenpeace har jobbat hårt inom det här området,

Greenpeace tested 12 major clothing brands (a total of 82 children’s textile products), including companies such as American Apparel, Disney, Adidas, Burberry, Primark, GAP, Puma, C&A and Nike. Every brand contained toxic chemicals – perfluorated chemicals (PFCs), phthalates, nonylphenol, nonylphenol ethoxylate (NPE), and cadmium.

Det mest skrämmande är de effekter dessa kemikalier kan ha på den som bär kläderna, och framförallt barn.

2) Pärlor och paljetter kan betyda barnarbete. 

Ett stort antal av kläder producerade utomlands tillverkas i fabriker i folks hem, där så kallade ”hemmaarbetare” lever i ett rum i vad som närmast kan beskrivas som slumbostäder, där hela familjen arbetar för att sy klart så många klädesplagg som de kan. Ofta hjälper barnen sina föräldrar med det invecklade arbetet med pärlor och paljetter, kanske därför att små händer är smidigare i det arbetet, men främst för att ju fler klädesplagg de gör, desto mer pengar får de in.

Det finns maskiner som kan göra det här arbetet, men de är extremt dyra och behövs köpas in av fabriken som tillverkar kläderna – något som säkerligen inte händer om billigare handarbete finns tillgängligt.

3) Modeindustrin vill att du ska känna dig otrendig snarast möjligt

När designers skapar nya stilar och överflödar butikerna med nya produkter dagligen eller åtminstone en gång i veckan, så är det omöjligt att försöka hänga med. Ingen konsument kommer uppleva att de har ”hittat” en tidlös stil eftersom allt förändras så himla fort. Hela industrin kring det snabba modet är byggt på att sälja stora volymer av billiga produkter som endast har en liten marginell vinst, vilket gör att butikerna behöver sälja mycket för att göra en vinst. Så dom gör allt dom kan för att få folk att fortsätta handla. Och att upprätthålla en konstant känsla av otillfredsställelse med ens egen stil är ett knep som har visat sig fungera bra.

Artikeln tipsar om att det bästa är att hålla sig borta från allt vad fast fashion heter, och rekommenderar att man istället handlar second hand, köper nyproducerat från privatägda klädbutiker, köper färre produkter men satsar på högre kvalitet, och gör om otrendiga kläder om man är någotsånär bra med en symaskin. Det finns helt enkelt en massa alternativ, så länge man är beredd på att vända ryggen till de där beroendeframkallande kedjorna.

Och det här är en stor del till varför jag startade Ecosphere. Jag blir så jäkla glad varje gång jag ser en bild från mina leverantörer där de är på besök i sina egna fabriker, när oberoende aktörer certifierar eller hyllar de leverantörer jag valt, och för det sociala arbete de gör när de arbetar emot sweatshops, svältlöner och barnarbete.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s