Hej Ecosphere.se !

I flera år har jag lekt med tanken på att öppna en egen webshop. När jag 2009 startade min blogg Ekoenkelt och började skriva om resan mot en mer hållbar livsstil letade jag febrilt efter snygga, hållbara, kläder. Om man bortser från att jag ibland sprang på en t-shirt i ekologisk bomull hos någon av de stora kedjorna, eller sortimentet av ekologiska yogakläder på nätet, så kammade jag hem noll. Second Hand är förvisso alltid roligt, men kräsenhet med passform och design samt ovilja att köpa ‘fast fashion’ second hand gjorde att jag till slut nästan gav upp hoppet. Men alla de mail och kommentarer jag fick på bloggen där andra undrade vart tusan de kunde hitta schysst producerade kläder fick mig att tänka om. För visst måste det väl finnas en massa märken som gör klimatsmarta kläder utan att tumma på stil och design? För jag var ju uppenbarligen inte ensam om att vilja handla mer medvetet och hållbart!

Sagt och gjort, under hela våren 2014 rannsakade jag internet på jakt efter de bästa tänkbara klädmärkena, samtidigt som jag startade upp en egen firma. Och nu i augusti öppnade äntligen ECOSPHERE! 

Min förhoppning är att Ecosphere ska kunna bli ett bra alternativ för de som är intresserade av medveten konsumtion och som önskar konsumera sådant som är tillverkat på ett sätt som är lite snällare mot miljön. Jag vill inte vara ett bidrag till den ständigt ökande överkonsumtionen, utan snarare en plats där snygga kläder av rätt tidlösa snitt alltid ska finnas tillgängligt – och förhoppningsvis kan detta även attrahera några av dom som normalt sett inte bryr sig sådär jättemycket om miljön, men som uppskattar kvalitet och design.

I dagsläget är utbudet i webshoppen rätt så skralt, men två nya märken tillkommer den närmaste månaden, och ännu fler (samt herrkläder) kommer till våren. Den här bloggen är tänkt att fungera som ett komplement till Ekoenkelt, men här ligger fokus på kläder, klädindustrin, och sådant som är kopplat till Ecosphere, såsom information om märken och material.

Har du frågor, funderingar eller förslag? Kommentera gärna, eller släng iväg ett mail till Pernilla (at) ecosphere.se !

Kommentera

